Jak co roku, w trzecim tygodniu listopada reprezentanci szkolnej społeczności Ekonomika
w składzie: Edyta Stefaniuk, Natalia Buczyńska, Iza Chyziak, Magda Rogoźnicka i Błażej Karpiuk wzięli udział w Internetowym Festiwalu będącym częścią Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG).
TEG to ogólnoświatowa kampania realizowana przez Centrum Północ-Południe Rady Europy i Sieć Edukacji Globalnej w ramach iLEGEND III, wspólnego programu Unii Europejskiej i Rady Europy.
Jego celem jest podnoszenie świadomości na temat edukacji globalnej jako narzędzia budowania solidarności i zmiany oraz przyczynianie się do bardziej zrównoważonego, pokojowego i sprawiedliwego świata.
Tematem przewodnim tegorocznej edycji TEG był „Pokój dla Planety. Planeta dla pokoju”.
W trakcie festiwalowych dni młodzież z całej Polski wraz z opiekunami zastanawiała się nad tym , jaki jest związek konfliktów z planetą i jak poprzez drobne działania w szkole przyczyniać się do tego, żeby Ziemia stała się planetą pokoju.
W zrozumieniu problematyki poruszanych zagadnień, jak też w budowaniu współpracy pomiędzy uczniami i uczennicami oraz wzmacnianiu postaw solidarności i otwartości pomocne okazały się przygotowane przez organizatorów:
1. Dwa webinaria: „Pokój w głowie. Jak nie dać się fake newsom w czasach konfliktów?” i „O języku pokoju. Jak kłócić się pięknie?”
Podczas pierwszego webinaru poruszano kwestię krytycznego myślenia oraz tego w jaki sposób rozpoznawać prawdziwe informacje i oddzielać je od opinii. Dyskutowano również nad tym z jakich źródeł najlepiej czerpać wiedzę, omawiając przykłady tematów związanych z migracjami i konfliktami zbrojnymi, które stanowią jedne z głównych wyzwań dla utrzymania pokoju na świecie. A w trakcie drugiego zgłębiono temat przyczyn konfliktów, tego skąd się biorą i dlaczego są nam potrzebne oraz co robić by nas nie ruinowały.
2. Platforma internetowa Padlet, na której uczestnicy oraz organizatorzy mieli możliwość dzielenia się swoimi spostrzeżeniami jak również wykonanymi zadaniami w atmosferze wzajemnego szacunku i zachowania prawa do własnego zdania.
3. Szkolna gra korytarzowa , która ćwiczyła krytyczne myślenie, wzmacniała współpracę i otwartość oraz pogłębiała wiedzę z wybranych przez uczestników zagadnień.
Wydarzenie realizowane było w ramach projektu „Krytyczne myślenie dla zrównoważonych społeczności” współfinansowanego przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) oraz programu „Razem w szkole. Polska-Ukraina”, realizowanego w partnerstwie z Norwegian Refugee Council.