Technik rachunkowości
Opis zawodu
Technik rachunkowości jest zawodem, który występuje niemal w każdym podmiocie gospodarczym. Osoby uczące się na kierunku mogą odbywać praktyki oraz znaleźć pracę w każdym zakładzie pracy. Ponadto absolwent kierunku jest wyposażony we wszystkie kompetencje niezbędne do prowadzenia własnej działalności. Technik rachunkowości to zawód z obszaru administracyjno-usługowego, a osoba pracująca na tym stanowisku odpowiada w firmie lub instytucji za szeroko pojętą rachunkowość.
Technik rachunkowości zajmuje się, m.in. księgowaniem i wystawianiem faktur od dostawców, rozliczaniem świadczeń oraz składek pobieranych przez ZUS, jak też przygotowywaniem sprawozdań czy analiz finansowych. Rozlicza on również wynagrodzenia, często przy użyciu specjalistycznego oprogramowania komputerowego.
W trakcie nauczania uczniowie mają możliwość zdobycia kwalifikacji
- EKA.05. Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
- EKA.07. Prowadzenie rachunkowości
Nauka zawodu technik rachunkowości dla absolwentów szkoły podstawowej trwa 5 lat. W trakcie nauki pełnoletni uczeń może ukończyć kurs kwalifikacyjny EKA.04 i zdobyć dodatkowy zawód - technik ekonomista.
Praktyka zawodowa: 280 godzin w całym cyklu kształcenia
Technik rachunkowości jest przygotowany do:
- prowadzenia rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy, sporządzania dokumentacji,
- prowadzenia spraw związanych ze świadczeniami socjalnymi,
- rozliczania wynagrodzeń, składek ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
- prowadzenia analizy zatrudnienia i wynagrodzeń, uproszczonych ewidencji, podatkowych i rozliczania podatków a także prowadzenia rozliczeń finansowych podmiotów,
- zorganizowania rachunkowości jednostek organizacyjnych,
- ewidencjonowania operacji gospodarczych zgodnie z polityką rachunkowości podmiotu,
- przeprowadzania inwentaryzacji i rozliczania jej wyników, wyceniania składników aktywów i pasywów w różnych momentach okresu sprawozdawczego,
- ustalania i rozliczania wyniku finansowego, sporządzania jednostkowych sprawozdań finansowych, prowadzenia analizy finansowej wskaźnikowej.
Praca w księgowości może być dobrym pomysłem na karierę zawodową. Osoby posiadające tego typu kwalifikacje znajdują zatrudnienie w wielu miejscach.
Absolwent może uzyskać zatrudnienie jako :
- księgowy,
- specjalista do spraw kadr i płac,
- specjalista w ZUS,
- specjalista w dziale finansowym Urzędu Gminy,
- pracownik Urzędu Skarbowego,
- bankowiec,
- doradca finansowy,
- doradca inwestycyjny,
- doradca ubezpieczeniowy,
- agent ubezpieczeniowy,
- asystent menedżera,
- menedżer.